Referenties
Wij hebben diverse bedrijven succesvol bijgeschoold. Hieronder een overzicht van enkele door ons gecoachte bedrijven.








































PrevNext
Riëtte is opleidings coördinator
Sacha
Bart
Els
Engbert maakt Carrièreswitch
Christel
Joke
Atie
Karin is coachend leider
Lenneke
Lianda vindt nieuwe baan
Cliënten

Opleidingscoördinator bij Stichting Sjaloom Zorg. Ik ben de opleiding begonnen om leerlingen en medewerkers beter te kunnen begeleiden in hun leren en hun werken. Ze zelf te laten ontdekken waarin zij willen of kunnen groeien. Zelfinzicht te geven in hoe zij dit aan kunnen pakken. Ik ben door de opleiding bewuster gaan doorvragen, meer gaan achteroverleunen en vooral de medewerker/leerling zelf te laten ontdekken wat zij zou willen veranderen en op welke wijze zij dit wil doen. Visueel maken is iets wat ik eerder niet toepaste en nu wel. Het lopen van de vicieuze cirkel, aan de slag met opstellingen en ademhaling zijn methodieken uit de opleiding die ik heb toegepast in het voeren van coaching sessies. De organisatie heeft voordeel/profijt van mijn opleiding en dit zal verder groeien. Mijn doel is individuele medewerkers en teams binnen de organisatie coachen, met als doel het realiseren van zelfstandige en verantwoordelijke medewerkers en teams. Mijn voorstel om dit bij Sjaloom Zorg te kunnen realiseren wordt besproken. Ik zou de opleiding het beste omschrijven als: Intensief, persoonlijke groei, inzicht in mezelf en anderen en vrij worden. Riëtte Keijzer - van der Kamp

Op verzoek van mijn Werkgever ben ik aan de opleiding begonnen omdat teammana-gers tijdens een transitie werden vervangen door teamcoaches. Ik heb toen gesolliciteerd en de uitdaging aangenomen om met de opleiding te starten. Met zowel persoonlijke als teamcoaching ben ik dagelijks bezig. Ik pas hierbij de theorie toe, maar ook weet ik door het oefenen onder begeleiding van docenten goed waar mijn valkuilen liggen.
Met de opleiding op zak kan ik nu beter inspelen op persoonlijke coachvragen van me-dewerkers, maar ook snap ik beter in welke teamontwikkelfases ik aan het werk ben en wat er nodig is om teams te versterken.
De opleiding is leerzaam, ontwikkeling, persoonlijk, uitdaging.

Ik ben de opleiding begonnen voor mijn psychische groei en om te leren een professione-le bijdrage te leveren aan de psychische groei van anderen.
Eén van de vele dingen die ik geleerd heb is de energie in contact met anderen op de goede plaats te houden. Bijvoorbeeld in de leswagen waar ik door minder te doen mijn kandidaten veel actiever krijg.
De opleiding betekent voor mij dat er een prettigere samenwerking met mijn collega’s is, een grotere zelfredzaamheid van mijn kandidaten en een betere begeleiding bij faal-angstige kandidaten door middel van coachgesprekken.
De opleiding heb ik beleefd als positief confronterend, life-changing, inzicht gevend, pret-tige leeromgeving en goede begeleiding.
De opleiding heeft een fantastisch docententeam die uitstekend op elkaar is ingespeeld.

Om als coach te kunnen werken bij mijn onderneming diende ik een gecertificeerde op-leiding te volgen. Dit wilde ik ook heel graag omdat coaching iets is wat goed bij me past en ik me daar graag verder in wilde ontwikkelen.
In de opleiding heb ik geleerd en ben ik gegroeid in het vertrouwen op en naar buiten te brengen van mijn eigenheid. Dit heb ik in praktijk gebracht. In een bijeenkomst (team Kwaliteit & Ontwikkeling), waarin we de visie van het team op de agenda hadden staan, was het hele team het met elkaar eens waarvoor we bestaan. Als enige had ik het gevoel dat het niet klopte. Wat me lukte was om vanuit mijn hart te spreken wat mijn visie was en hoe ik er tegenaan keek. Het was bijzonder om te merken dat mijn woorden gehoor vonden en serieus genomen werden. En vooral dat ik mezelf serieus nam.
Het was een enorm intens groeiproces. Waardevol, ik heb mezelf nog meer leren kennen en vooral leren waarderen en mijn kwaliteiten niet meer verstoppen. Dit uit zich in:
aanwezig zijn tijdens besprekingen, mijn menig wordt expliciet gevraagd vooral daar waar het gaat om visie en bejegening.
mijn eigen Wijze Zorg breng ik beter onder woorden waardoor het meer gaat leven in de organisatie.
in individuele coachtrajecten boeken medewerkers snel vooruitgang waar zowel de medewerker als de organisatie mee gebaat is.
Het vertrouwen wat de docenten in me hadden, de waardering die ik ontving heeft mede gemaakt dat ik durfde vertrouwen op mijn eigenkwaliteiten en ik ‘grootser’ ben geworden.

Na mijn carrière als leerkracht (14 jaar) en directeur (4 jaar) in het basisonderwijs, wilde ik mij nu meer aan richten op coachen van zowel kinderen als volwassenen (daarbij vooral ook leerkrachten en ouders, maar ook individueel). Docenten Pieter Schakel en Anke Kuipers ken ik al mijn hele leven en met Pieter voerde ik persoonlijk ook al enige tijd coachgesprekken. Zodoende was de stap gauw gezet om de opleiding Masterclass Professioneel Coachen te gaan volgen. Ik heb bijv. 6 keer een individueel coachgesprek gevoerd met een vrouw van 30 jaar, afkomstig uit het onderwijs en al een tijdje zonder werk, hetgeen (o.a.) bij haar de onzekerheid over zichzelf deed toenemen. Aan de hand van de geleerde coachtechnieken (zoals LSD, werken aan intrinsieke motivatie en de opgedane kennis over karakterstructuren...) voerde ik deze gesprekken, gesteund door methodieken vanuit mijn nieuwe praktijk van 'Fides' (gebruik van 'symbolen'). De evaluatie van haar was zeer positief, m.n. ook over mijn rol als coach...! Het heeft haar (en mij!) veel opgeleverd... Omdat ik net startend was als zelfstandig consultant dat in mijn geval nu nog maar net van toepassing, maar in mijn gedane trainingen tot nu toe kan ik merken dat ik door deze opleiding nog beter in staat ben te luisteren en karakterstructuren en teamprocessen in te schatten. Daar kan ik tijdens de trainingen, die ik nu geef nog beter op inspelen. Ook bij het coachen van mensen is het geleerde een uitstekende basis. Ik zou de opleiding omschrijven als: Zeer verrijkend, toegankelijk, gemoedelijk en eye-openend! Een zeer plezierig docententeam (Pieter Schakel en Anke Kuipers, af en toe aangevuld met Marcel Schapers) die elkaar goed aanvulde en alle ruimte gaf aan eigen inbreng en voortgang!

Ik heb als manager veel ervaring met het coachen van medewerkers maar ik wilde graag meer verdieping van het hoe en waarom van bepaald gedrag van mensen (waarom lo-pen mensen vast, waarom communiceert iemand op een bepaalde manier, waarom gaat de samenwerking niet goed etc.). Daarbij wilde ik graag meer gesprekstechnieken en methodieken leren. Mezelf professionaliseren. Ook puur persoonlijke interesse in het on-derwerp “de mens” en het vullen van mijn professionele rugzak was eveneens een over-weging om de opleiding professioneel coachen te volgen.
Veel mensen komen en kwamen bij mij om te praten over hun problemen. Ik wilde hen altijd helpen maar ik had het gevoel dat ik niet genoeg kon doen. Het kostte me soms zelfs energie want ik bleef ermee rondlopen. Ik ben me er tijdens de opleiding zeer be-wust van geworden dat ik mensen kan helpen door hen bewust te maken van hun eigen denk- en gedragspatronen. Zij zijn zelf de sleutel tot verandering, niet ik! Bepaalde vraagtechnieken en inzichten die ik heb geleerd brengen structuur in de ge-sprekken aan en hebben me ook veel inzicht in mezelf gegeven. Want jij, als coach, bent het instrument in een coach gesprek. Het is dus belangrijk ook jezelf en je eigen reactie-patronen goed te kennen. Dat was een uitdagend, niet te onderschatten, onderdeel van de opleiding.
Mijn werkgever heeft nu een veel bewuster coachend manager in huis. En een bewuster handelend meer ontspannen werknemer.
De woorden die ik vind passen bij de opleiding zijn: uitdagend, intrigerend, verrassend, nieuwe wegen openend.

Ik ben de opleiding gestart omdat mijn functie ging wijzigen van teammanager naar coach. Ik ben vooral bezig met teamcoaching. De theorie van de opleiding helpt mij om verbanden te leggen met de praktijk. Tevens ben ik bezig met het ontwikkelen van teams van een losse groep naar een groep die eenzelfde doel heeft. Hiervoor gebruik ik de coaching technieken zoals geleerd in de opleiding.
Vooral de coachtechnieken in groepen maar ook voor het individu zijn bijzonder goed te gebruiken binnen mijn werk. En daarmee bepaalde theorieën waarmee ik de zaken hel-der kan omschrijven binnen de instelling. Ik wil de opleiding omschrijven als leerzaam en inspirerend en binnen een veilige leer-omgeving.

Vanuit mijn werkomgeving werd ons gevraagd om collega’s te gaan coachen. Met al mijn vooroordelen over ‘coaching’ twijfelde ik of ik überhaupt een goede coach zou kunnen zijn. De benadering om via de vraag “wie ben ik” te starten en dit te vertalen naar “ik als coach” gaf mij de doorslag om juist voor deze opleiding te kiezen
Wellicht is het beste voorbeeld dat ik zowel zakelijk als privé de feedback krijg dat ik ‘ver-anderd’ ben. Veranderd in positieve zin. Geduid wordt op het feit dat ik, anders dan voor-heen, toen ik altijd snel een oordeel klaar had (judging) nu meer open sta voor andere in-zichten en daadwerkelijk geïnteresseerd ben in de mening/visie van de ander.
Door meer bewust om te gaan met mijn communicatiestijl lukt het mij zonder te oordelen toch een discussie op gang te brengen en te houden op momenten dat er verschil van mening of inzicht is. Voorheen zouden deze trajecten in een nutteloze welles/nietes strijd ontaarden. Tegenwoordig bemerk ik dat ook ‘de andere partij’ zich opent, op moment dat ik me kwetsbaar opstel. Dit proces is uiteraard veel efficiënter en effectiever als het gaat om besluitvorming in een organisatie. De opleiding is Intens, confronterend, veilig

Ik ben de opleiding gestart om handvatten te krijgen en kennis op te doen om mijn functie nog beter te kunnen uitvoeren. Ondermeer bij beoordelingsgesprekken kan ik nu beter luisteren en technieken toepassen om een beter en constructiever gesprek te kunnen voeren. Ik neem mijn plek in het MT nu meer en duidelijker in, ik durf te staan waarvoor ik sta. Ik kan nog meer de motiverende kracht zijn achter het positief benaderen van de reorganisatie binnen het bedrijf. Ik heb de opleiding beleefd als: Verrassend, in en met vertrouwen, een kijkje in jezelf, motiverend, wijsheid.

Op de pabo Hogeschool Rotterdam ben ik veel bezig met het begeleiden van studenten in hun praktijksituatie en sinds kort ook bezig met mentorenscholing aan basisschool-teams. Ik bemerkte dat er veel verschil is tussen begeleiden en coachen en wilde meer tools/handvatten op het gebied van coachen waardoor ik ook een betere opleider/trainer zou kunnen zijn/worden.
Bij de scholing aan basisschoolteams komt het begeleiden en coachen van studenten in hun dagelijkse praktijk veel ter sprake en op zulke momenten kan ik daarop inspelen met de juiste tools en ook deze leerkrachten begeleiden en coachen wat weer ten goede komt aan onze studenten.
Deze opleiding is een aanvulling op en meerwaarde voor de Hogeschool Rotterdam om-dat wij vanuit de hogeschool (en het BOSS-project) een opleidingstraject gestart zijn om van basisscholen opleidingsscholen te maken ten behoeve van o.a. onze studenten.
Ik vind de opleiding verrijkend, zinvol, aanvullend, vernieuwend, maar vraagt ook een in-vestering van tijd.
Een opleiding die een meerwaarde heeft, gezien het hele traject dat je volgt in de wijze waarop het is opgezet en wordt uitgevoerd, voor jou persoonlijk als ook professioneel.

Al een tijdje was ik op zoek naar hoe ik mezelf op zowel persoonlijk als op theoretische vlak kon ontwikkelen. Destijds was ik 5 jaar werkzaam als omgangsbegeleider. Ik merkte dat ik een nieuwe uitdaging nodig had. Op mijn werk had ik het gevoel stil te staan. Bovendien heb ik een honger naar kennis, die lastig te stillen valt. Na een lange speurtocht vond ik precies wat ik nodig had: de Masterclass Professioneel Coachen. Het grote voordeel van deze opleiding is dat de theorie en het geleerde meteen in de praktijk omgezet kan worden. Door de kennis over de karakterstructuren kom ik samen met de cliënt sneller en tot meer inzicht. Dit leidt tot herkenning en acceptatie. Ik herken het soort projecties sneller en maak dit bespreekbaar aan de hand van verschillende geleerde methoden. Ik kom sneller tot de kern, de kern waar het echt om gaat. De RET methode heb ik al vele malen gebruikt, waar veel cliënten positief over te spreken zijn. Door inzet van de RET hebben cliënten het gevoel echt een doel (met een plan!) voor ogen te hebben, wat ze positief stimuleert. Wat mij maar ook de cliënt veelal heeft geholpen is de Gouden Driehoek, waarbij het Hier en Nu een belangrijke rol speelt. Zo wordt duidelijk hoe iemand denkt en hoe iemand kan leren anders te denken, op een respectvolle manier. Het fijne van de lesdagen in combinatie met de uitvoer in praktijk is dat de stof op een natuurlijke wijze integreert in mijn systeem. Het bedrijf waar ik werkte kon mij geen functie vinden die paste bij mijn ontwikkeling. De opleiding heeft mij iets bijzonders opgeleverd. Namelijk een nieuwe baan bij een ander bedrijf. Dat bedrijf, was op zoek was naar iemand met kwaliteiten als coach. Ik werd meteen aangenomen. Dit was precies wat ik nodig had en wat het bedrijf zocht. Nu mag ik als ambulant begeleider bij mensen op bezoek en kan het geleerde blijven toepassen en verder ontwikkelen. Zonder deze opleiding en alles wat ik hier geleerd heb, was ik niet gekomen waar ik nu ben. De woorden die ik vind passen bij de opleiding zijn openheid, veiligheid, inzicht, kennis, nieuw, confrontatie en warmte. Juist doordat elke docent een eigen specialiteit heeft zorgt dit voor de juiste mix aan kennis waardoor ik geprikkeld en enthousiast bleef tot het eind.